Aandacht trekken

Binnen marketing zijn er verschillende manieren waarop de aandacht van consumenten getrokken wordt. Vaak worden deze gebaseerd op het ‘reptielenbrein’ dat de belangrijkste basiselementen regelt, zoals overleving en voortplanting. Dit deel van het brein is sneller dan het verder ontwikkelde cognitieve brein, waardoor het gemakkelijker te manipuleren is.
Enkele manieren waarop je aandacht kan trekken:
1. Afwijkende informatie.
Alles dat opvalt en afwijkt trekt de aandacht. Afwijkende informatie krijgt voorrang, om je veiligheid te waarborgen. Gevaarlijke, plotselinge informatie valt op, doordat je gevaar moest herkennen.
Hierdoor wordt er in media vaak gebruik gemaakt van grote koppen, opvallende kleuren en heftige beelden. Ook sensationeel nieuws dat afwijkt van normaal nieuws of algemene informatie, valt op.
2. Inspelen op overleving of voortplanting.
Dit kun je doen door een gevaar te benoemen en in te spelen op de behoefte aan veiligheid. Berichten over enge dingen, dieren of mensen trekken de aandacht. Maar je kunt ook je product of dienst aan seks koppelen. Denk bijvoorbeeld aan reclames voor deodorant, auto’s en kaas.
3. Persoonlijker en emotioneler maken.
Door je teksten persoonlijker te maken leven mensen meer met een bericht mee. Bij nieuwsberichten vertel je niet alleen dat twee personen in een brandend huis vast zaten. Je vertelt bijvoorbeeld ook hun namen, leeftijd en door wie zij gered zijn.
”Twee personen zaten vast in brandend huis.”
”Hans (34) en Merel (7) uit brandend huis gered door Mohammed (22).”
Berichten met emotionele woorden krijgen vaak ook meer interactie. Woorden als; huilen van blijdschap, smoorverliefd, super schattig, dankbaar, hoopvol, inspirerend.