Goede afbeeldingen: De do’s en don’ts?
Het is belangrijk om afbeeldingen op je pagina te gebruiken, zodat je website er visueler en mooier uitziet. Ook breekt dit je website op, zorgt het voor duidelijkheid en kijken mensen liever naar afbeeldingen dan dat zij teksten lezen.
Probeer echter niet teveel afbeeldingen te gebruiken (behalve bij portfolio)’s, omdat de afbeeldingen niet moeten overheersen. De afbeeldingen moeten de tekst aanvullen. Teveel afbeeldingen kan je website rommelig maken en zorgt ervoor dat je website langzamer laadt. Als jouw website niet binnen 3 seconden laadt, verlies je 40% van de bezoekers. Je kunt je laadtijd o.a. testen via http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights. Deze pagina zal je ook tips geven hoe je dit kan verbeteren.
Goede afbeeldingen
Kwaliteit
Scherpe afbeeldingen die niet te klein zijn. Kleine afbeeldingen worden vergroot, waardoor zij wazig en pixelachtig worden. Het ideale formaat voor schermbrede afbeeldingen (zoals in de hero-sectie) is 1900 pixels breed.
Eigen afbeeldingen
Gebruik zoveel mogelijk eigen afbeeldingen. Je bedrijf komt betrouwbaarder over als je eigen afbeeldingen gebruikt, in plaats van stock afbeeldingen. Als je geen eigen afbeeldingen hebt, probeer dan stock afbeeldingen te gebruiken die daadwerkelijk kracht aan je tekst geven en met je bedrijf te maken hebben. Vermijd ook stock afbeeldingen waarop mensen overdreven lachen of poseren. Dit voelt onnatuurlijk. Bezoekers zullen dit als stock afbeelding herkennen en minder vertrouwen.
Gebruik afbeeldingen van je eigen product of dienst of afbeeldingen waarin je deze gebruikt. Gebruik ook voor en na foto’s van je product of dienst als dit kan. Hierdoor laat je goed zien wat je biedt en wat de voordelen voor de klant zijn.

Over mij pagina
Plaats in je over ons pagina een afbeelding van jezelf, medewerkers, team of directeur. Je bedrijf komt hierdoor betrouwbaar en persoonlijk over. Afbeeldingen waarin jij of een andere medewerker met je product, dienst of klant aan het werk is zijn het beste. Bezoekers zullen zich in de klant herkennen en je ziet er professioneel en vakkundig uit. Foto’s van collega’s buiten werktijd kunnen, maar zorg ervoor dat de foto’s er niet te simpel en onprofessioneel uitzien. Gebruik geen stock afbeeldingen van je ’team’ of afbeeldingen waarin mensen handen schudden. Dit zal bezoekers opvallen.
Lachende mensen
Gebruik afbeeldingen waarin mensen (niet overdreven) lachen. Dit helpt bij het verkopen van je producenten en diensten. Gebruik afbeeldingen waarin één of meerdere doelgroepen zich in de persoon kunnen herkennen, waardoor zij zich meer aangesproken en begrepen voelen.
Geen woordvormen
Gebruik geen woordvormen als achtergrondafbeeldingen. Als je hier kopjes of tekst overheen schrijft, zal dit slecht leesbaar zijn. Woorden in de afbeelding zorgen voor rommeligheid en onleesbaarheid. Bezoekers zullen overweldigd aken en weggaan.

Horizon en landschappen
Gebruik niet teveel horizon of landschap afbeeldingen. Dit kan je wel als achtergrond achter tekst gebruiken, maar dit soort afbeeldingen zeggen weinig over je bedrijf, producten of diensten. Ook zullen zij je klanten niet aanspreken. Zij kunnen zich er niet in herkennen.
Abstract en levenloos
Gebruik geen afbeeldingen van abstracte technologie. Dit vertelt bezoekers niet wat je doet en hoe dit hen kan helpen. Het voelt vaak ook koud en onmenselijk aan.
Gebruik ook geen afbeeldingen van levenloze objecten. Stilleven van materialen en objecten die met je dienst te maken hebben, vertellen de klant ook weinig over wat je precies doet en hoe dit hun leven kan verbeteren. Als het afbeeldingen van je producten zijn kan dit wel, maar een afbeelding waarin een klant het product gebruikt is beter. Vooral als deze klant blij kijkt.