Welke effecten hebben kleuren?

Mensen vormen hun eerste indruk en beslissing binnen 90 seconden, waarvan 60% tot 90% op alleen de kleuren gebaseerd is. Kleur vergroot ook de herkenbaarheid van je merk met 80%, wat tot consumentenvertrouwen en zekerheid leidt. Het gebruik van kleuren is dus erg belangrijk.

Kleuren kunnen ook verschillende effecten op mensen hebben. De kunnen bepaalde emoties oproepen en gedrag sturen. Je kunt hier dan ook gebruik van maken bij het ontwerpen van je logo, website en andere media. Je kunt bijvoorbeeld de kleuren van je huisstijl baseren op de woorden die je aan je organisatie wilt koppelen.


Kleuren en de woorden die erbij passen:

Gevaar, kracht, macht, hoge energie, warmte, opwinding, prikkeling, stimulerend, jeugdig, gedurfd, brutaal, passie, beweging.

Rood trekt de aandacht en creëert urgentie om iets te kopen.
Het vergroot de eetlust en zorgt voor een snellere hartslag.
Teveel rood kan voor irritatie zorgen.


Vrolijkheid, vriendelijkheid, optimisme, energiek, zelfverzekerd, veiligheid, creativiteit, uniek, enthousiasme, warmte, welkom gevoel.
Donker oranje geeft een antiek en vintage gevoel.

Oranje spoort mensen aan om actie te ondernemen, zoals kopen en abonneren.
Het trekt impulskopers.
Teveel oranje kan voor ongerustheid zorgen.


Optimisme, vrolijkheid, enthousiasme, plezier, warmte, duidelijkheid, jeugdigheid, flashy.
Donker geel (zoals goud) straalt antiek, leeftijd, wijsheid en tijdloos uit.

Geel trekt de aandacht, versnelt de hartslag en wekt gedachten op.
Het geeft je merk kleur en energie.
Teveel geel kan irriterend en onrustig werken.


Natuur, geld, rijkdom, vrede, relaxend, kalmerend, rust, duidelijke visie, groei, vers, gezondheid, vernieuwing, stabiliteit en uithoudingsvermogen.

Groen zorgt voor harmonie in de hersenen en stimuleert het balans tussen lichaam en emotie. Het herstelt uitgeputte energie.
Groen is na blauw de meest gekozen lievelingskleur van mannen en vrouwen.


Relaxend, kalmerend, loyaliteit, betrouwbaarheid, veiligheid, zekerheid, productiviteit, kracht, professionaliteit, water, vrede, mannelijk, volwassen.

Het wordt ook vaak in kantoren gebruikt en is de kleur van communicatie.
Blauw is de populairste kleur in de wereld onder mannen en vrouwen.
Teveel blauw kan voor een depressief gevoel zorgen.


Kracht, kalm, autoriteit, rijkdom, elegantie, koninklijk, wijsheid, respect, waardigheid, creatief, fantasierijk.

Paars helpt bij de creativiteit en het oplossen van problemen.
Het wordt vaak gebruikt bij beauty- en anti-aging producten.


Romantiek, liefde, tederheid, lief, onschuld, behulpzaam, vrouwelijkheid, vruchtbaarheid.

Roze wordt vaak gebruikt om producten en diensten op vrouwen en jonge meisjes te richten.


Neutraal, simpel, balans, praktisch, tijdloos, solidair, kalmte, volwassenheid, logica, precisie, controle hebben, verfijning, futuristisch, technologie, industrie.

Teveel grijs geeft een gevoel van leegte, niks, ouderdom, depressie en dood.


Puurheid, onschuld, goed, vrede.


Macht, autoriteit, kracht, formeel, elegant, professioneel, luxe, intelligentie, verfijning, precisie, onheilspellend, kwaadaardig, mysterieus.

Zwart kleed af en wordt vaak gebruikt bij luxe merken.
Teveel zwart kan overweldigend zijn.


De beste kleuren voor verschillende consumenten

Impulskopers: Rood, oranje, zwart en koningsblauw.
Wordt vaak gebruikt in fast food restaurants, winkelcentra en uitverkoop.

Kopers met budget: Marineblauw en groenblauw.
Wordt vaak gebruikt bij banken en grote warenhuizen.

Traditionele kopers: Roze, rosé en luchtblauw.
Wordt vaak gebruikt bij kledingwinkels.


Verschillen tussen man en vrouw.

Vrouwen:
Houden van blauw, paars en groen.
Houden voornamelijk van felle tinten.
Houden niet van oranje, bruin en grijs.

Mannen:
Houden van blauw, groen en zwart.
Houden voornamelijk van donkere tinten.
Houden niet van bruin, oranje en paars.


Kleurcombinaties

Als je een huisstijl wilt ontwikkelen, moeten de kleuren die je kiest goed bij elkaar passen en elkaar complimenteren. Gebruik contrasterende kleurencombinaties, zodat elke kleur eruit springt. Hier zijn drie verschillende opties voor:

1. Monogramatisch / kwaliteitscontrast;
Verschillende tinten van één kleur. Dit is gemakkelijk te verwerken voor het oog en de hersenen. Het komt strak en minimalistisch over.

2. Complementaire kleuren;
Twee kleuren die tegenovergesteld van elkaar in het kleurenwiel staan. Bijvoorbeeld geel en paars, rood en groen of blauw en oranje. Deze kleuren hebben een hoog contrast en zijn aangenaam voor het oog.

3. Triade kleuren;
Drie kleuren die even ver  van elkaar in het kleurenwiel staan. Bijvoorbeeld rood, geel en blauw of groen, oranje en paars. Dit heeft een harmonieus effect en is populair bij ontwerpen.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *