Het verschil tussen SEO en SEA
Je hebt de twee afkortingen misschien al wel eens langs zien komen; SEO en SEA.
Maar wat betekenen ze? En wat is het verschil?
SEO staat voor Search Engine Optimization en SEA staat voor Search Engine Advertising. Beiden worden gebruikt om bij zoekmachines als Google hoog in de zoekresultaten te komen, zodat gebruikers hen zien en hun pagina bekijken. Beiden zorgen voor meer bezoekers en (potentiële) klanten. Maar toch zijn ze verschillend in de manier waarop ze gebruikt worden en hun resultaten.
Betaald versus onbetaald.

Bij SEO gaat het om organische (onbetaalde) zoekresultaten, ook wel ‘verdiende’ zoekresultaten. Er is niet betaald voor de positie bij een zoekopdracht. Deze positie is op basis van verschillende factoren, waaronder hoe vaak het zoekwoord op de website terugkomt en hoe interessant bezoekers de pagina vinden. Hoe je dit kunt verbeteren kun je hier lezen.
Het verbeteren van je SEO kost in principe geen geld, maar het kost wel tijd en werk. Na enige tijd zal dit minder worden en is het voornamelijk bijhouden. Je kunt er ook iemand voor inhuren. Bij SEA gaat het wel om betaalde resultaten; advertenties. Dit wordt voornamelijk via Google Ads gedaan.

Weergave in de zoekresultaten
SEA resultaten staan boven de SEO resultaten. Soms staan de SEO resultaten ook nog onder een Google Maps resultaat. Ook zullen er veel concurrenten zijn die om goede SEO posities strijden.
Daarnaast staat er bij de SEA resultaten dat het een ‘advertentie’ is. Het is goed om bovenaan te staan bij de zoekresultaten, maar sommige mensen slaan expres deze SEA resultaten over, doordat deze als advertentie gemarkeerd staan. Zij klikken vervolgens wel op de SEO resultaten.
Bij SEO kan het weken tot maanden duren voordat het resultaat een hoge(re) positie krijgt (bij bekende zoekwoorden). Maar als je de resultaten goed bijhoudt, zijn zij blijvend. Bij SEA zijn de resultaten direct zichtbaar. Maar zodra het termijn van de advertentie voorbij is, zijn zij helemaal weg.
Meetbaar resultaat

Bij SEO zie je niet altijd direct via welke zoekwoorden mensen naar je website komen. Dit kan je deels inzien met Google Analytics, maar niet volledig. Het resultaat van je inzet is ook lastig te meten. Je weet niet of het daadwerkelijk voor het verschil gezorgd heeft. Ook is het moeilijk om het aantal uur dat je erin hebt gestoken af te zetten tegenover wat de verbeterde positie oplevert.
Bij SEA kun je wel duidelijk zien via welke zoekwoorden mensen naar je website komen. Ook kun je het resultaat goed meten. Je kunt direct zien wat de kosten van de campagne waren en dat afzetten tegenover de hoeveelheid clicks en conversies.
Conclusie SEO en SEA
Het is dus lastig om direct te zeggen welke van de twee het beste is.
Dit hangt van verschillende factoren af, zoals hoeveel tijd en geld je erin wilt steken en de concurrentie.
Als je jouw SEO wilt verbeteren kun je hier lezen hoe.