Contactformulier en afspraken laten inplannen

Het is belangrijk dat elke website een contactformulier heeft, of ten minste zijn contactgegevens weergeeft. De kans is groot dat sommige bezoekers vragen zullen hebben. Als zij die niet kunnen stellen, zul je ze hoogstwaarschijnlijk kwijt raken.
Contactinformatie
Je kunt je contactinformatie het beste in je footer plaatsen of op je contactpagina. Vermeldt hierbij ten minste je volledige bedrijfsnaam en e-mailadres. Daarnaast kun je ook je adres en telefoonnummer vermelden. Als je bedrijf meerdere locaties heeft, of een vestigingslocatie en kantoorlocatie, vermeld bij het adres dan over welke locatie het gaat. Verder kun je hier ook links naar je sociale media kwijt.
Contactformulier
Het is verstandig om een eigen pagina voor je contactformulier te maken en deze in je menubalk te zetten, zodat bezoekers dit snel en gemakkelijk kunnen vinden. Je kunt het contactformulier ook onderaan je homepagina, product- of dienstpagina of ander belangrijke pagina’s zetten.
Vraag alleen hetgeen dat je nodig hebt; een naam en e-mailadres. In eerste instantie heb je dit alleen nog. Als je teveel van bezoekers vraagt, zal dit hen afschrikken en zullen zij sneller afhaken. Hierdoor raak je potentiële klanten kwijt.
Afspraak laten inplannen
Bij sommige bedrijven is het handig als bezoekers (bel)afspraken aan kunnen vragen. Het is handig om hier een speciale pagina voor te maken en hier op vrijwel elke pagina naar toe te verwijzen (bijvoorbeeld met call-to-actions), zodat deze belangrijke pagina gemakkelijk te vinden is. Als de bezoeker eerst naar de homepagina moet gaan om vanuit daar naar de afspraakpagina te gaan, kost dit meer klikken, waarbij de kans steeds groter wordt dat de bezoeker afhaakt.
Als je wilt dat bezoekers via dat formulier een afspraak maken, kan het niet handig zijn om een contactpagina in je menubalk te zetten. Dit kan verwarrend werken en overbodig zijn. Je kunt een contactformulier dan onderaan een of meerdere pagina’s plaatsen.
Plugins
Je kunt uit enkele plugins kiezen die een formulier aanbieden waarin bezoekers een afspraak kunnen aanvragen. Zij kunnen dan een dag en tijdstip kiezen waarop zij bijvoorbeeld gebeld willen worden. Als zij deze keuze niet kunnen maken, kan dit onduidelijk zijn en voor onzekerheid zorgen. De bezoeker wilt weten of en wanneer jij hen gaat bellen en wilt dat dit niet op een verkeerd moment valt. Echter moet je er ook voor zorgen dat de bezoeker alleen een dag en tijd kan aanvinken waarop jij ook kan.
Wanneer een bezoeker dit afsprakenformulier invult, moet je ook niet teveel van hen vragen. Een voornaam en telefoonnummer of e-mailadres is voldoende. Als zij veel moeten invullen kan dit hen afschrikken, waardoor je het kwijt kan raken.
Enkele plugins die dit aanbieden:
- Calendly
- StartBooking
- Booking Calendar
- WP Simple Booking Calendar
- WPForums