Is een FAQ pagina belangrijk?

Een FAQ pagina (Frequently Asked Questions) is hetzelfde als een ‘veelgestelde vragen’ pagina.
Op deze pagina worden allerlei veelgestelde vragen verzameld, met daaronder de bijbehorende antwoorden. Je kunt het beste in je footer en op je contactpagina naar de FAQ pagina verwijzen.


Voordelen

Als je veel dezelfde vragen ontvangt, is het handig om een FAQ pagina te hebben. Deze pagina vangt de veelgestelde vragen op, waardoor jij ze niet steeds hoeft te beantwoorden en tijd bespaart. Het bespaart de bezoeker ook tijd , doordat zij niet je hele website door hoeven te zoeken, om uiteindelijk via het contactformulier de vraag te stellen en op een reactie te moeten wachten. Veel bezoekers zullen dit ook gauw opgeven, waardoor je potentiële klanten kwijtraakt.

Vooral bij webwinkels is deze pagina belangrijk. Zij ontvangen vaak veel vragen over hun producten en diensten.
Door deze pagina te gebruiken hoeven zij ook minder geld uit te geven aan een eventueel klantenserviceteam.
Een FAQ pagina kan dus veel kosten schelen.

Een FAQ pagina wekt ook vertrouwen op doordat het voor transparantie zorgt en bruikbare antwoorden biedt. Potentiële klanten die naar een oplossing of antwoord op zoek zijn, worden overtuigt doordat hun vragen direct en uitgebreid beantwoord worden. Deze serivce wordt gewaardeerd. Ook laat je hiermee je expertise zien en kun je jezelf als de expert neerzetten en je van je concurrenten onderscheiden. Je laat zien dat je kennis van zaken en je producten of diensten hebt.

Verder is het ook goed voor de vindbaarheid van je website; de SEO (Search Engine Optimization). Zoekmachines, zoals Google, zullen je website als waardevol zien als je een FAQ pagina hebt. Zij stellen duidelijke antwoorden op prijs.


Wat zet je in een FAQ pagina?

Welke vragen je in je FAQ pagina zet, is verschillend per bedrijf. Kijk eerst naar de vragen die je tot nu toe ontvangen hebt en de FAQ pagina’s van concurrenten. Je kunt de voordelen en UPS (Unique Selling Points) van je producten en diensten in de antwoorden verwerken. Ontkracht aankoopbezwaren en twijfels in je antwoorden om twijfelaars over te halen. Link eventueel naar instructievideo’s over het gebruik van een product of voeg afbeeldingen toe die de uitleg duidelijker maakt.

Houdt de antwoorden kort en concreet. Probeer ook zo min mogelijk moeilijke woorden of vakjargon te gebruiken, zodat iedereen het gemakkelijk kan begrijpen.

Enkele onderwerpen waar je vragen over kunt maken:

  • Product/dienstinformatie (Gebruiksaanwijzing, garantie)
  • Veiligheidswaarschuwingen
  • Betaalmogelijkheden en betaalmethoden (iDeal, Creditcard, PayPal, achteraf betalen, cadeaubonnen, klantenpas, etc)
  • Verzendinformatie (kosten, levertijd, retourneren)
  • Accounts
  • Algemene voorwaarden
  • Sponsoring
  • Duurzaamheid

Vormgeving

Verdeel de vragen in verschillende onderwerpen en geef deze kopjes. Hierdoor kan de bezoeker sneller zijn vraag en daarbij het antwoord vinden. Het is ook handig als de antwoorden op de vragen nog niet direct zichtbaar zijn, maar dat deze tevoorschijn komt als de bezoeker op de vraag klikt. Hierdoor is je pagina overzichtelijker en minder vol. Voor nog betere navigatie, kun je eventueel een zoekbalk op de pagina plaatsen als je veel vragen hebt.

Het is wel belangrijk dat je regelmatig controleert of de vragen en antwoorden nog actueel en correct zijn.

Bied op je FAQ pagina ook de mogelijkheid om alsnog contact met je op te nemen, indien de bezoeker het antwoord op zijn of
haar vraag niet heeft kunnen vinden.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *